Фактори сприяння створення АРМА
- Для створення АРМА існували такі внутрішні та зовнішні передумови: потреба у вдосконаленні механізмів виявлення та розшуку активів, які було незаконно виведено за межі України внаслідок вчинення корупційних та інших злочинів, а також необхідність запровадження прозорих та ефективних механізмів управління арештованими активами. Невже до створення вашої установи в Україні не вистачало правоохоронних органів, щоби займатися цими питаннями?
- Правоохоронні органи були та й зараз їх достатньо, але щодо здійснення управління арештованими активами, то практично функції з управління ними на правоохоронні органи не покладено.
Останні звертаються до суду з відповідним клопотанням, накладається арешт на майно чи грошові кошти та здійснюється досудове слідство, яке може тривати досить довгий період - понад три, чотири роки. Що відбувається за цей час із зазначеними активами?
Вони знецінюються - відсутня охорона, підприємство фактично не функціонує, його вартість та інвестиційна привабливість знижується. Теж саме відносно арештованих коштів.
Вони потрапляли в сховище правоохоронних органів на зберігання та не приносили ніякої користь державі та бюджету. Також треба відзначити, що завдання досудового слідства не пов’язані з управлінням арештованими активами, правоохоронним органам потрібно довести в суді, що зазначені активи набуті злочинним шляхом та потребують конфіскації або стягнення в дохід держави.
Ці фактори і стали поштовхом до прийняття рішення про створення Національного агентства з розшуку та менеджменту активів, завданням якого мало стати ефективне управління активами до прийняття судового рішення по суті.
Ефективне управління арештованими активами
- Також відомо, що АРМА за змістом, обсягом функцій і правовим статусом не має аналогів у системі органів державної влади в Україні. Можна більш розлого розповісти про це.
- Так, АРМА є центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом. Національне агентство виконує такі основні функції, зокрема:
1) проведення аналізу статистичних даних, результатів досліджень та іншої інформації про виявлення, розшук та управління активами;
2) підготовка пропозицій щодо формування та реалізації державної політики у сфері виявлення, розшуку та управління активами;
3) здійснення заходів з виявлення, розшуку, проведення оцінки активів за зверненням слідчого, детектива, прокурора, суду;
4) організація здійснення заходів, пов’язаних з проведенням оцінки, веденням обліку та управлінням активами;
5) формування та ведення Єдиного державного реєстру активів, на які накладено арешт у кримінальному провадженні.
Таким чином, одним з основних завдань Агентства є здійснення ефективного управління арештованими активами з моменту арешту та передачі до прийняття остаточного рішення суду.
Це можна пояснити на прикладі, припустимо накладений арешт на активи виробничого підприємства, поточні рахунки в банках заблоковані, господарська діяльність зупинена, що відбувалось з таким підприємством за відсутності АРМА?
Йшло досудове слідство протягом декількох років, після чого судом ухвалено рішення про його конфіскацію. В якому стані держава отримує зазначене підприємство?
Велика кредиторська заборгованість, заборгованість за податковими зобов’язаннями, заборгованість по заробітній платі, прострочена дебіторська заборгованість, відсутність виробничих запасів, відсутність оборотного капіталу, по суті це банкрут з великою кредиторською заборгованістю, його інвестиційна вартість дорівнюватиме нулю, в той час, як майновий комплекс може коштувати, скажімо, 50 млн грн, а розмір заборгованості складає 40 млн грн, а щоб запустити виробничий процес треба вкласти обігових коштів в сумі 10 млн грн.
Який потенційний інвестор виявить бажання придбати цей бізнес та за яку ціну, якщо ринкова вартість бізнесу дорівнює 50 млн грн, а для відновлення потрібно також 50 млн грн.
Що отримає держава від продажу такого підприємства - майже нічого або мінімум. А тепер уявімо, що на цей актив накладений арешт та він переданий АРМА для управління.
Агентством здійснено оцінку цього активу, проведено конкурс та обрано управителя зазначеним підприємством. До отримання рішення суду про його конфіскацію в державну власність підприємство працює, виконуються зобов’язання перед кредиторами, збережені робочі місця, сплачуються податки, окрім цього, за програмою управління 80% прибутку сплачуються управителем до державного бюджету.
Наприклад, прибуток в місяць складає 1 млн грн, відповідно 800 тис. грн сплачується в бюджет, а 200 тис. грн є винагородою управителя, тепер рахуємо це на три роки (від арешту активу та передачі АРМА до остаточного рішення суду) та отримуємо 28,8 млн грн сплачених до бюджету від управління.
Діюче підприємство виставляється державою на продаж за ту ж оціночну вартість 50 млн грн і за результатами аукціону реалізується, державний бюджет отримує за це підприємство майже 80 млн грн, завдяки його своєчасної передачі в управління АРМА.
Показники звичайно орієнтовні, це можуть бути як мільйони, десятки мільйонів так і сотні мільйонів гривень. Такий самий принцип працює в разі скасування арешту та повернення активу законному власнику, він отримує діючий бізнес в свою законну власність. Який ще орган державної влади має такі повноваження та завдання?
- Можете навести конкретні результативні показники ефективності управління АРМА арештованими майновими активами?
- Можу навести порівняльні показники діяльності АРМА щодо управління арештованими активами, починаючи з 2022 року. Так, доходи сплачені до державного бюджету України від управління арештованими активами у 2022 році склали 34,7 млн грн.
У 2023 році цей показник склав 101,5 млн грн, при цьому за перше півріччя 24 млн грн, а за друге півріччя - вже 77,4 млн грн. За 7 місяців 2024 року до держбюджету вже перераховано 1 млрд 70 млн грн, що і є прикладом ефективного управління арештованими активами.
А враховуючи надходження від реалізації арештованих активів, сплати митних платежів та процентного результату від придбання військових облігацій ця сума становить понад 1,7 млрд грн, що в 47 разів більше ніж за 2022 рік. До речі, бюджетне фінансування Агентства на весь 2024 рік, як і на 2022 та 2023 незмінне та складає 189 млн грн.
Якщо порівняти з банківською системою, то ми входили б в групу середніх банків України з Топ-30
- Оскільки ми є здебільшого банківським ресурсом, то можна розповісти про управління арештованими активами у вигляді грошових коштів, кількості арештованих коштів в управлінні, у співпраці з банками.
- Управління грошовими коштами є окремим напрямком менеджменту арештованих активів, який діє одночасно як в інтересах держави, так і в інтересах законного власника коштів, забезпечуючи збереження активів та збільшення їх економічної вартості.
Реалізацією діяльності у сфері управління грошовими коштами у безготівковій та готівковій формі в національній та іноземній валюті в Агентстві покладено на відділ управління грошовими коштами, якщо перевести на банківську термінологію то по суті це функціонал банківського казначейства.
Підрозділ забезпечує співпрацю з органами досудового розслідування, прокуратури та судами з питань, що стосуються передачі в управління грошових активів та їх стягнення в дохід держави, здійснює заходи щодо фактичного прийняття в управління активів, організовує розміщення активів, взаємодіє з державними та комерційними банками з питань стягнення коштів згідно рішень суду, веде та контролює управлінський облік доходів, сплачених до державного бюджету України від управління арештованими активами, перераховує митні платежі до державного бюджету від реалізації нерозмитнених арештованих активів та товарів та організовує заходи щодо придбання облігацій внутрішньої державної позики «Військові облігації».
Починаючи з другої половини 2023 року намагаємось збільшити фінансові показники з управління арештованими грошовими коштами. Так на прикінці 2023 року обсяг грошових коштів вперше досягнув 5 млрд грн в еквіваленті. Продовжуємо цю тенденцію і в цьому році, загальний обсяг грошових коштів в управлінні перевищив 7,5 млрд грн в еквіваленті.
Станом на сьогодні організовуємо заходи щодо списання коштів з рахунків онлайн-казино, пов’язаного із представниками держави-агресора. Направлено запити до 8 банків щодо фактичного розміру коштів на рахунках цих компаній, після чого буде здійснено списання арештованих коштів орієнтовною сумою 2,2 млрд грн на рахунки АРМА в державному банку.
Відтак, загальний портфель арештованих грошових коштів буде поповнено майже до 10 млрд грн. Якщо порівняти з банківською системою, то ми входили б в групу середніх банків України з Топ-30.
На сьогодні близько 2 млрд грн знаходяться на депозитному рахунку в державному банку та відповідно використовуються банком для кредитування підприємств реального сектору економіки та/або малого та середнього бізнесу.
Майже на 5,5 млрд грн придбано облігацій внутрішньої державної позики «Військові облігації».
- Можете навести конкретний приклад ефективності управління грошовими коштами в інтересах держави чи законного власника ?
- Так, звичайно можу привести такий приклад з конкретними цифрами. У кінці 2022 року до АРМА було передані активи виробничого підприємства, бенефіціарним власником якого були представники держави-агресора, включаючи арештовані грошові кошти на поточних рахунках підприємства.
Агентством було виконано зазначену ухвалу суду про арешт та передачу в управління та списано з поточних рахунків підприємства 196 млн грн, таким чином були здійсненні заходи щодо неможливості виведення цих коштів власниками.
У 2023 році рішенням Вищого антикорупційного суду задоволено позов щодо стягнення в дохід держави 100% частки статутного капіталу цього підприємства, яке було залишено без змін Апеляційною палатою ВАКС наприкінці 2023 року.
Відповідно до Закону України «Про націоналізацію» власником стала держава України в особі Фонду державного майна України, який зареєстрував за собою корпоративні права у розмірі 100% частки в статутному капіталі, після чого було змінено керівництво підприємства. Пізніше підприємство звернулось до суду із заявою про скасування арешту на грошові кошти, в зв’язку з націоналізацією.
АРМА здійснило повернення грошових коштів з нарахованими відсотками за період управління грошовими коштами, загальна сума повернутих коштів склала майже 244 млн грн, а розмір відсотків відповідно 48 млн грн.
Ці кошти підуть на відновлення господарської діяльності, виплату заробітної плати, сплату податків, після чого вже діюче підприємство буде виставлено на приватизацію та принесе державному бюджету дохід у вигляді отриманої ринкової вартості за результатами приватизаційного аукціону. Також хочу зазначити, що на період проведення націоналізації ці кошти працювали на фінансову підтримку українського бізнесу.
- Службові особи субʼєктів господарської діяльності з метою отримання податкової вигоди шляхом декларування «штучного» податкового кредиту, зменшення своїх податкових зобовʼязань перед бюджетом та подальшого переведення безготівкових коштів у готівку здійснюють документальне оформлення фіктивних операцій за рахунок відображення фінансово-господарських взаємовідносин з рядом сумнівних підприємств. Наведіть приклади цього і яким чином АРМА бореться з податковими вигодами?
- Це питання не належить до компетенції АРМА, цим займаються правоохоронні органи.
Про значущість військових облігацій
- Можете більше розповісти про обсяги придбання військових облігацій Національним агентством?
- Військові облігації - це можливість допомогти силам оборони України та вже сьогодні здійснити свій вклад в перемогу над ворогом. Ці грошові кошти йдуть на підтримку економіки у воєнний час та насамперед армії. За ці кошти купують зброю, медикаменти, військову техніку, дрони, виплачують фінансове забезпечення захисникам.
На сьогодні це один із пріоритетних напрямків управління арештованими активами АРМА. До речі АРМА є єдиним органом державної влади, який здійснює грошовий вклад в оборону України шляхом купівлі військових облігацій.
З початку повномасштабного вторгнення українські громадяни, бізнес, у тому числі і АРМА, придбали облігацій внутрішньої державної позики, включаючи військові облігації, на понад 1 трлн гривень.
Ці кошти відіграли суттєву роль у підтримці фінансової стабільності країни в умовах війни. Як зазначено Міністерством фінансів України:
«Завдяки залученим коштам від ОВДП ми змогли профінансувати понад 200 днів нашої оборони та захисту, що еквівалентно 15% ВВП України у 2023 році. В цілому інвестиції в облігації стали другим за обсягом джерелом фінансування держбюджету після міжнародної допомоги».
Що стосується виключно Військових облігацій, то найбільший обсяг сконцентрований у банків, на другому місці знаходяться юридичні особи та громадяни з показником 45 млрд грн.
Враховуючи портфель АРМА у розмірі майже 5,5 млрд грн в еквіваленті - це становить більше 10% від загального обсягу придбаних облігацій юридичними особами. У загальному портфелі військових облігацій, частка АРМА займає 5%. Це свідчить про значний вклад Агентства в фінансову підтримку та забезпечення збройних сил України.
За останній час спостерігаємо значний зріст попиту на військові облігації. Так, наприклад, щоб придбати погоджений КМУ обсяг облігацій в сумі 1,7 млрд грн, знадобилося прийняти участь у трьох аукціонах протягом трьох тижнів. У минулому році для придбання 1,8 млрд грн також знадобився майже місяць. При розміщенні на аукціоні облігацій на суму 3 млрд грн, бажаючих придбати було на 10 млрд грн, тобто попит перевищував пропозицію Мінфіна у понад 3 рази.
Найбільший попит на середньострокові облігації
- Яка на сьогодні різниця в доходності військових облігацій в порівнянні з доходністю банківських депозитів?
- На сьогоднішній день доходність за ОВДП все рівно значно перевищує доходність за банківськими депозитами, десь орієнтовно на 5-7 % річних. Так, у нас в портфелі є облігації з доходністю майже 20% річних, а є 16% річних, в середньому це близько 18% виходить, в той час, як ставки по депозитам на рівні 11,0 % річних. Останнім часом доходність зменшується, це пов’язано зі зменшенням облікової ставки НБУ.
Взагалі ОВДП - це індикатив стану економіки країни. Якщо торік спостерігалась наступна тенденція: найбільшим попитом користувались короткострокові облігації зі строком погашення один рік, то вже у цьому році, і про це свідчать останні аукціони з продажу, найбільшим попитом користуються середньострокові облігації з терміном погашення 2 та 3 роки.
14 травня набули чинності зміни до закону, які надають можливість АРМА купувати військові облігації, номіновані в іноземній валюті. Вже сьогодні АРМА придбані військові облігації на суму 31 млн доларів та здійснюються організаційні заходи з придбання облігацій на суму 6,5 млн євро, що дорівнює більш 1,5 млрд в гривневому еквіваленті.
Доходність військових облігацій в доларах США на сьогодні становить 4,6 % річних, що в майбутньому поповнить держбюджет на 1,6 млн доларів США.
АРМА вже отримано дохід за гривневими облігаціями у сумі 534 млн грн, загальний запланований обсяг доходу від облігацій становитиме 1,5 млрд грн.
Майже всі ці кошти буде скеровано до державного бюджету за умови набрання законної сили судових рішень про конфіскацію чи стягнення активів (в даному випадку коштів) в дохід держави в кримінальному провадженні, які перебувають в управлінні АРМА, але це вже залежить від органів досудового слідства, прокуратури та судової системи, АРМА на прискорення цього процесу не може впливати.
Схема набуття елітної нерухомості держслужбовцями є надпоширеною
- Чи частими також є випадки схем набуття у власність елітної нерухомості державними службовцями, які не мають легальних доходів для їхньої купівлі та яким чином вони виявляються та караються?
- Достатньо таких випадків. Такі активи є в управлінні АРМА, частина таких активів передана в управління та вже приносить дохід до державного бюджету, частина об’єктів знаходиться на стадії проведення експертної оцінки, інша частина на стадії проведення конкурсу з пошуку ефективного управління зазначеними активами до прийняття рішення про конфіскацію цих активів чи стягнення в дохід держави, або ж про скасування арешту та повернення законному власнику, у разі доведення суду правомірності придбання таких активів.
Нещодавно АРМА та НАЗК розробили спільний механізм виявлення необґрунтованих активів. Спільним наказом обох Агентств від 15.07.2024 № 267/198/24 визначено порядок взаємодії у виявленні необґрунтованих активів суб’єктів декларування за кордоном.
Це не лише підвищує ефективність роботи антикорупційних органів, але й посилає чіткий сигнал недоброчесним посадовцям: приховати незаконно набуті активи стає все складніше, незалежно від того, де вони знаходяться.
- Що нового у діяльності вашої установи та у законодавчих змінах відбудеться найближчими місяцями?
- АРМА ініційовано та розроблено законопроєкт щодо планування арешту активів. Він спрямований на підвищення результативності процесів передачі активів для збереження їх економічної вартості. Проект закону передбачає зміни у Кримінальному процесуальному кодексі України та інших законодавчих актах. Запропоновано вдосконалити процедуру підготовки клопотання про передачу в управління активів, на які може бути накладено арешт у кримінальному провадженні.
Агентство постійно розширює міжнародне співробітництво, співпрацюючи з 88 країнами та 54 міжнародними інституціями в межах розшуку та повернення активів.
Плануємо й надалі ефективно управляти арештованими грошовими коштами забезпечуючи збільшення економічної вартості.
Коментарі до відгуку
На даний момент немає коментарів. Будьте першим, хто залишить тут свій коментар.