Що таке автоцивілка
Автоцивілка – це обов'язковий вид страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів (ОСЦПВ).
Шляхом оформлення поліса автоцивілки водій транспортного засобу знімає з себе матеріальну відповідальність за шкоду, яка може бути завдана ним у ДТП життю, здоров'ю та майну потерпілих. Відповідні збитки компенсуватиме страхова компанія.
Нанесення шкоди життю, здоров'ю або майну третіх осіб в результаті дорожньо-транспортної пригоди з вини водія застрахованого транспортного засобу вважається страховим випадком у сфері автоцивілки.
Координацією роботи страхових компаній, що працюють у сфері автоцивілки, займається Моторне (транспортне) страхове бюро України.
Для чого потрібен фонд страхових гарантій
Фонд страхових гарантій призначений для забезпечення платоспроможності МТСБУ під час взаєморозрахунків з організаціями інших країн, які працюють у галузі страхування цивільно-правової відповідальності власників автотранспортних засобів, та з якими МТСБУ уклало угоди про взаємне визнання договорів страхування та про взаємне відшкодування шкоди.
Мінімальний розмір фонду страхових гарантій встановлюється на рівні передбаченого законом "Про страхування" мінімального статутного фонду non-life-страховика (тобто страхової компанії, що займається іншими видами страхування, крім страхування життя).
Для чого потрібен фонд захисту потерпілих у ДТП
Фонд захисту потерпілих у дорожньо-транспортних пригодах призначений для здійснення розрахунків з потерпілими у випадках, передбачених статтею 41 закону "Про обов'язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів".
Ця стаття передбачає, що МТСБУ за рахунок коштів фонду захисту потерпілих відшкодовує шкоду у разі її заподіяння:
- транспортним засобом, власник якого не має поліса автоцивілки (крім шкоди, заподіяної транспортному засобу, власник якого теж не має такого поліса);
- невстановленим транспортним засобом, тобто коли винуватець ДТП втік з місця події на авто (у таких випадках МТСБУ здійснює виплати лише за шкоду, завдану життю та здоров'ю водія та пасажирів у потерпілому транспортному засобі, але не за ремонт автомобіля);
- транспортним засобом, який вийшов з володіння власника не з його вини, а в результаті протиправних дій іншої особи;
- учасниками бойових дій, інвалідами війни, інвалідами першої групи, які особисто керують належними їм транспортними засобами, а також особами, що керують транспортним засобом, що належить інваліду першої групи, у його присутності (це пільгові категорії громадян, звільнені від зобов’язання мати чинний поліс автоцивілки).
Також з фонду захисту потерпілих у ДТП здійснюються виплати:
- за зобов'язаннями страхових компаній, які визнані банкрутами та пройшли процедуру ліквідації;
- за зобов'язаннями страхових компаній, які залишили ринок автоцивілки (тобто вже не є членами МТСБУ, але ще не визнані банкрутами).
Джерела формування таких фондів
Джерелами формування фонду страхових гарантій та фонду захисту потерпілих у ДТП є:
- гарантійні внески страхових компаній у розмірі, визначеному МТСБУ;
- відрахування страховиків з премій обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності;
- повернені МТСБУ в регресному порядку кошти за заподіяну у результаті дорожньо-транспортної пригоди шкоду;
- добровільні внески та пожертвування.
Скільки МТСБУ виплатило з Фонду захисту потерпілих у 2022 році
За підсумками 2022 року МТСБУ здійснило 5,3 тис. виплат з Фонду захисту потерпілих у ДТП на загальну суму 250,9 млн грн. У порівнянні з 2021 роком кількість виплат зменшилася на 25,8%, а сума – на 9,9%.
У тому числі скоротилися виплати за шкоду, заподіяну власниками незабезпечених транспортних засобів (які стали винуватцями ДТП, не маючи чинного поліса автоцивілки) – на 24,7% за кількістю та на 11,7% за сумою. Кількість таких виплат у 2022 році склала 3,3 тис., а загальна сума – 161,8 млн грн.
Саме такі виплати мають найбільшу питому вагу у структурі виплат з Фонду захисту потерпілих: 61,7% за кількістю та 64,5% – за сумою.
Кількість виплат, здійснених за водіїв пільгових категорій, зменшилася на 34,3% (0,9 тис.), а загальна сума склала 43 млн грн (динаміки цього показника у порівнянні з 2021 роком МТСБУ не наводить). Питома вага виплат за пільговиків становить 17,3% за кількістю та 17,1% за сумою.
Сума виплат з Фонду захисту потерпілих у ДТП за зобов’язаннями страхових компаній, що припинили діяльність та були визнані банкрутами, у 2022 році майже дорівнювала показникам 2021 року і складала 15,2 млн грн.
За зобов’язаннями компаній, які припинили діяльність на ринку автоцивілки, але ще не визнані банкрутами, у 2022 році здійснено виплат на суму 26 млн грн (+10% до 2021 року).
Мінімальними у 2022 році залишалися виплати за ДТП, спричиненими невстановленими транспортними засобами (за такими випадками сплачують лише за шкоду життю та здоров’ю постраждалих) – 4,8 млн грн.
Також мінімальними у 2022 році були виплати за ДТП, спричиненими автівками, якими заволоділи зловмисники внаслідок протиправних дій – 0,16 млн грн.
Коментарі до відгуку
На даний момент немає коментарів. Будьте першим, хто залишить тут свій коментар.